Desi in prezent, sistemul bancar din Romania pare destul de stabil, nu a fost mereu asa, in special in perioada din ultimele decenii cand, pentru multi ani, au existat numeroase situatii in care era clar ca este sadita o neincredere in sistemul bancar iar din acest fel, ca si clientii, si bancile erau ma reticente in ceea ce priveste o mai buna comunicare cu clientii si prezentarea de solutii cat mai avantajoase pentru ambele parti. Cu toate aceste, in urma cu mai bine de 6 ani a luat nastere CSALB, Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor din domeniul Bancar, o institutia, o entitate, ce actioneaza ca un conciliator, mediator, intre o institutie bancara si clientii acesteia si ajuta in numeroase cazuri, de la solutionarea de conflicte de natura juridica si legala pana la posibilitatea de a-i oferi clientului acces la toate informatiile de care ar avea nevoie ca de exemplu atunci cand doreste sa faca un imprumut sau sa deschida un depozit.

In cadrul podcast-urilor CSALB pentru educatie finaciara, prezentate de analistul financiar Irina Chitu, sunt discutate in detaliu diversele imprejurari care au pus bazele formatii CSALB precum si rolul acestuia inca de la formare si pana in prezent in sistemul bancar din Romania. Si astfel, in cadrul unei astfel de editii sunt prezenti ca invitati pe Alexandru Paunescu, reprezentannt BNR si membru al Colegiului de Coordonare CSALB, alaturi de Radu Rizoiu, conciliator CSALB. Tema principala de discutie aici este gradul de utilizare a solutiilor propuse de acest centru bancilor si clientilor.

Alexandru Păunescu-resize

Centrul a luat nastere, am putea spune, in luna Februarie a anului 2015 cand inca nu exista notiunea de CSALB ci mai degraba de a crea o institutie care sa ajute la a atinge un nivel de functionare cat mai bun a institutiilor bancare si o relatie cat mai buna a acestora cu consumatorii, atat persoane fizice cat si juridice.

Alexandru Paunescu declara ca ideea acestui centru nu a pornit de la ceva ce ne apartine noua, romanilor, ci mai degraba pentru ca era nevoie sa fie transpusa o directiva la nivel european, prin care sistemul bancar sa functioneze si sa capete mai multa incredere din partea clientilor. Centrul este practic o structura creata din dorinta bancilor, toti fondatorii acestuia fiind specialisti din domeniul financiar. Asta pentru ca incepand cu perioada anului 2014 a existat o avalansa de atitudini nefavorabile precum si neincredere in sistemul bancar, sadita in special de la nivelul administrativ, din Parlament, prin diverse acte normative care la randul lor, ii faceau si pe consumatori sa capete aceasta neincredere. Se poate spune, potrivit multor altor specialisti ca legile date la acea perioada aveau ca scop mai mult pedepsirea bancilor decat oferirea de solutii de dezvoltare si de a le pune la dispozitie clientilor servicii cat mai bune.

Radu Rizoiu1

Ca o scurta prezentare, acest centru de solutionare este o entitate infiintata ca urmare a unei directive europene si ajuta la intermedierea gratuita, in termen de mai putin de 90 de zile, negocierile dintre o banca si un client, indiferent de statutul acestuia, cum am mentionat mai sus. Pe masura ce acesta a devenit mai popular iar solutiile sale mai bune, in anul 2021 s-a ajuns la un timp mediu de solutionare de doar 33 de zile, destul de scurt si desigur, cu o eficienta cat mai apropiata de maxim.

Potrivit lui Radu Rizoiu, in acea perioada mai sus mentionata eera vorba despre o neincredere aprope totala intre banci si clienti, adusa de faptul ca bancile considera ca un client va face tot posibilul sa abuzeze de actele normative in vigoare astfel incat sa obtina valori cat mai mari la un imprumut de exemplu si sa nu se expuna la niciun risc iar pe de alta parte, clientii considerau ca bancile isi urmeaza doar propriile interese si vor face tot posibilul sa puna pierderile pe umerii acestora. Astfel, CSALB a aparut chiar la un moment favorabil, reusind sa isi impuna rapid punctele de vedere si sa realizeze inca din primul an contarcte de conciliere si solutionare care sa nu implice justitia traditionata ci mai degraba posibilitatea de impacare a celor doua parti si prezentarea de solutii care sa fie benefice pentru ambele.

AP

Exista inca angajati si chiar institutii bancare care nu au auzit de existenta CSALB dar care insa au inceput sa copieze mecanismele de functionate si solutionare de la celelalte, care s-au confruntat cu asta si au avut acest centru ca si conciliator. Astfel, in prezent, numeroase cazuri sunt solutionate intern, in cadrul bancilor, direct intre banca si clienti, fara a mai apela la un conciliator. O astfel de apelare se realizeaza acum mai mult in cazul cazurilor mai complexe, unde este nevoie de prezentarea mai detaliata a informatiilor si de timp pentru intelegerea tuturor implicatiilior, riscurilor sau castigurilor ambelor parti.

Fiind exclus departamentul juridic din cadrul cat mai multor dosare, timpul de solutionare este mult mai mic si de asemenea, nu mai exista nici costuri financiare atat de mari. Totodata, nici banca dar nici clientul nu mai sunt perceputi la final va avand diverse probleme si astfel notorietatea si nivelele de incredere sa scada. In schimb, acele sume de bani care ar fi fost platite degeaba pot fi utilizate in alte directii, sustinand in mod mult mai activ economia la nivel national si oferind bancilor posibilitatea de a crea in timp conditii din ce in ce mai favorabile pentru ele dar mai ales, pentru clienti.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here