Auzim adesea că zahărul alb este mai puțin natural și mai puțin hrănitor din punct de vedere nutrițional decât zahărul brun.

Dacă zahărul alb și zahărul brun se obțîn în 2 moduri diferite, din punct de vedere nutrițional, proporția de zahăr (zaharoză) obținută în final este aproape similară. Există câteva diferențe (calorii, minerale), dar sunt neglijabile pentru organism.

Este zahărul brun mai natural decât zahărul alb?

Nu chiar. Zahărul din sfeclă de zahăr este alb în mod natural. Această reprezintă marea majoritate a zahărului alb comercializat în România.

Zahărul de trestie, numit și zahăr brun, este natural maro, datorită pigmentilor colorați continuti de trestia de zahăr.

Cu toate acestea, zahărul alb poate fi obținut din zahărul brun din trestie printr-o etapă de rafinare: zahărul brun este topit pentru a-i elimina coloranțîi și apoi recristaliza.

Valoarea calorică a zahărului brun este ușor mai mică decât cea a zahărului alb (389 kcal / 100g pentru zahărul brun față de 399 kcal / 100g pentru zahărul de bancă). De asemenea, are o bogăție minerală mai mare (1,23% față de 0,02%). Cu toate acestea, redusă la porțîi consumate, această diferență nutrițională este neglijabilă.

Zahăr rafinat și zahăr nerafinat

De asemenea, zahărul din trestie se poate albi. Dacă, după etapele convenționale de fabricație a zahărului, zahărul este, de asemenea, rafinat, acesta este apoi lipsit de coloranțîi pe care îi conține. Într-o primă etapă de rafinare a zahărului din trestie, se elimină stratul de melasă, plante și reziduuri de cristal care apar în timpul transportului zahărului brut. Zahărul crud se topește din nou în sirop fierbinte. Amestecul este apoi îmbogățit, cu negru animal, de exemplu, pentru a-l decoloră.

Se centrifugează pentru a separă zahărul și melasa (zahăr brun). Cristalele astfel obținute sunt dizolvate în apă și filtrate printr-un „filtru mecanic”. Ce să eliminați cele mai mari impurități. Un al doilea pas de clarificare elimină micile impurități rămase. În cele din urmă, obținem un sirop pur și incolor compus din zahăr – care va fi cristalizat în centrifuge – și apă.

Zahărul brun este într-adevăr mai puțin purificat decât verișorul său alb. Iată ceea ce îi conferă o culoare minunată și o compoziție nutrițională ușor diferită. Dar doar foarte puțin diferit. Printre aceste impurități, găsim minerale, inclusiv calciu. Cu toate acestea, este prezent în cantități atât de mici încât, pentru a beneficia de orice avantaj pentru sănătate, ar trebui să consumăți câteva kilograme de zahăr pe zi … ceea ce este în mod evident în contradicție totală cu ideea de sănătate.

Zahăr rafinat, periculos pentru sănătate?

Uneori citim că zahărul rafinat este periculos pentru sănătate. O afirmație care nu este lipsită de sens. De fapt, zahărul alb rafinat conține mai mult de 99,7% zaharoză, așa-numitul zahăr simplu care, pentru a fi metabolizat, necesită un aport de vitamine și minerale pe care nu le conține. Consumul acestui tip de zahăr în cantități mari poate duce la diabet, obezitate sau alte probleme de sănătate.

Cu toate acestea, trebuie amintit faptul că majoritatea zahărului alb consumat în România nu este, strict vorbind, nerafinat … ceea ce nu împiedică să fie recomandabil, că și alte zaharuri, să îl consumăm cu măsură. Avem și un cod de reducere elefant dulce că … zahărul pentru cumpărături online. Și îl puteți consumă în cantități industriale, fără grijă!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here