Anvelopele pe care le putem vedea astăzi nu au fost mereu aşa. O dată cu inventarea anvelopei radiale procedeul de fabricaţie s-a îmbunătăţit continuu pentru a creşte manevrabilitatea, tracţiunea, durabilitatea şi a aduce un plus de confort şi siguranţa călătoriilor cu autovehiculul.

Ceea ce vedem azi în domeniul anvelopelor este o combinaţie atentă şi foarte complexă între oţel, straturi textile şi cauciuc, adică un rezultat al miracolelor ingineriei moderne! Scopul urmărit a fost acela de a crea anvelope calitative şi sigure.

Pentru a înţelege cum sunt fabircate anvelopele moderne vom arunca o privire la fiecare componentă.

Talonul anvelopelor

Talonul unei anvelope este realizat din oţel dur. El are rolul de a da anvelopei rezistenţă, rigiditate şi duritate, dar şi de a oferi o structură solidă şi etanşă pentru fixarea anvelopei pe roata. Talonul este cel care preia forţele mari exercitate asupra roţilor

Carcasa anvelopei

Carcasa este un fel de schelet al anvelopei. Ea este realizată din mai multe straturi de cord, sau straturi de ţesătură specială, iar materialul folosit poate fi bumbac, fibră de sticlă, fibre poliamidice sau fire metalice. Pentru a nu fi afectate de frecarea dintre ele, firele de cord sunt acoperite cu un cauciuc special. Carcasa are un număr cu soţ de straturi de cord cauciucat, iar fiecare strat are firele orientate în sens opus celui anterior. Pentru sporirea elasticităţii, a rezistenţei şi a capacităţii de amortizare, firele de cord se aşează într-un anumit unghi în raport cu planul median al anvelopei. Rezistenţa anvelopei este calculată prin numărul de straturi de cord pe care le are. O anvelopă standard pentru autoturisme are în general două straturi de fire de cord, în timp ce anvelopele avioanelor pot avea până la 30 de straturi.

Curele de oţel

Anvelopele radiale din oţel cu bucla au o bucată de armatura subţire din oţel fixată direct sub suprafaţa de cauciuc a anvelopei. Această placare acţionează ca o armură pentru anvelope şi face ca pnelul să fie mai greu de perforat de obiectele ascuţite de pe şosea. De asemenea, cureaua de oţel ajuta ca suprafaţa anvelopei să rămână netedă pe şosea şi îmbunătăţeşte foarte mult tracţiunea şi manevrabilitatea.

Banda de rulare

Banda de rulare este partea de cauciuc de la exterior, adică partea vizibilă a anvelopei. Deşi toate componentele care sunt ascunse sub ea contribuie la rezultatul final, banda de rulare este cea care dobândeşte creditul pentru asigurarea tracţiunii şi a controlului în ceea ce priveşte activitatea de zi cu zi a unui autovehicul. Banda de rulare este realizate dintr-un amestec de cauciuc natural şi cauciuc sintetic, iar canelurile şi modele special proiectate sunt tăiate pentru a atinge obiectivul de performanţă specific. Anvelopele de zăpadă au pe banda de rulare modele diferite faţă de anvelopele de vară, iar anvelopele de înaltă performanţă au trepte diferite a modelelor faţă de o anvelopă obişnuită. În funcţie de scopul pentru care au fost proiectate anvelopele, treptele şi modelele de rulare variază foarte mult.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here